Wordpress
WordPress on yleisin avoimen koodin julkaisualusta ts. maksuton sellainen. Aluksi wordpress oli blogialusta, mutta nykyään sitä käytetään tavanomaisena www-sivuston julkaisujärjestelmänä.

WordPress tallentaa sillä tuotetun sisällön erikseen tietokantaan ja sivuston ulkoasua hallinnoidaan teemojen avulla. Sivustoa muokataan ja hallinnoidaan WP:n selain käyttöliittymän avulla.
Muita julkaisualustoja :
Wix
Weebly
Joomla!
Drubal
Webnode
Webflow (for designers)
Shopify (verkkokauppa-alusta)
Opencart (verkkokauppa-alusta)
WordPressistä on olemassa kaksi versiota:
A. WordPress.com, jonne kirjaudutaan ja avataan blogi wordpress-osoitteen alle.
B. Oikea Wordpress on avoimeen lähdekoodiin perustuva julkaisualusta, jonka voi ladata omalla sivustolleen ja ylläpitää sitä itse.
A. Wordpress wordpressin palvelimelle
1.Kirjoita selaimeesi osoite http://www.wordpress.com
2. Blogi on tehty
3. Muokkaa sitä
Millainen se on?
- Perusominaisuudet -helppo hallinta
- Ei voi muokata mitään koodia
- Suuri ulkoasuvalikoima
B. Wordpressin asennus web-hotelliin
1. Lataa wordpress-asennustiedosto omalle koneellesi.
2. Pura lataamasi ZIP-tiedosto
3. Siirrä FTP-ohjelmalla wordpress weppihotelliin omaan kansioosi
4. Valmistautu antamaan seuraavat tietokannan tiedot:
- tietokannan nimi
- tietokannan käyttäjänimi
- salasana
5. Asenna wordpress web-palvelimelle menemällä web-selaimella asennuskansioon ja aloittamalla asennus
6. Anna asennusohjelmalle tietokannan tiedot eli:
- tietokannan nimi
- tietokannan käyttäjätunnus
- salasana
7. Keksi omalle Wordpressille admin-tunnus, sen salasana, ja toimiva email-osoite
8. Asennus on valmis
Millainen se on?
- Paljon ominaisuuksia ja asetuksia
- Saatavilla tuhansittain ilmaisia lisäosia (lisäominaisuuksia)
- Helppo ja yksinkertainen hallinta
- Tuhansittain ilmaisia ulkoasuja (teemoja) saatavilla
- Ulkoasuja voi muokata haluamallaan tavalla (CSS- ja PHP-koodi)
- Alusta täysin ilmainen (webhotelli maksaa)
- Tarvitsee webhotellin ja tietokannan
Sivuston tekeminen
Wordpressillä voidaan tehdä :
A. Blogimaista sisältöä
B. Perinteinen hierarkinen www-sivusto
Seuraavassa käsitellään vain www-sivumaista sisällöntuotantoa.
Sivuston sivut muodostuvat 3:sta osasta:
Ulkoasu, header, footer, valikot määritellään teeman muokkaimessa ( Ulkoasu/Mukauta ).
Varsinaiset sivu eli headerin ja footerin välinen sisältö taas tuotetaan sivu-editorissa (Pages).
Wordpressin sivueditori ei ole mikään WYSIWYG-editori, joten sivun etenemisen esikatselu kannattaa suorittaa toisen selaimen selainikkunassa, jonne sivusto on avattu.
1. Ohjausnäkymä
Täällä tapahtuu järjestelmän hallinnointi ja sisällöntuotanto. Wordpressin perusasetusten teko tehdään kohdasta Settings, ja sieltä voidaan:
- valita tehdäänkö blogimaista sisältöä vai pysyvä www-sivusto
- muuttaa päiväyksen ja kellonajan muoto
- vaihtaa ohjauspaneelin kieli
- muuttaa sivuston osoiterakenne ( valitse Post name kohdasta Permalinks ).
2. Teemat
Sivuston ulkoasu määritellään etupäässä teeman avulla. Teema määrittelee, miltä tuottamasi sisältö näyttää sivustollasi vieraileville. Teemat voivat olla valmisteemoja, ilmaisia tai maksullisia tai sitten itsetehtyjä teemoja. Teeman sisällä ulkoasua pystytään mukauttamaan jonkin verran, riippuen teemasta.
Teemat asennetaan ja vaihdetaan Ohjausnäkymän kohdasta Ulkoasu/Teemat.
Teema valitaan alussa, eikä sitä yleensä vaihdeta muuten kuin uusimalla sivusto.
Teemoissa on jokaisessa oma logiikkansa ulkoasun asetteluun ja ne tuovat mukanaan omat asetuksensa ja valikkonsa kohtaan Ulkoasu/Mukauta. Valmiin teeman opetteluun kannattaa varata oma aikansa. Toistuvissa projekteissa saman teeman käytöstä saa parhaan hyödyn, kun sen käytön on oppinut sujuvasti.
3. Gutenberg-sivueditori (Pages)
Sivuja tehdään sivustoeditorilla. Sivuthan eroavat blogiartikkeleista siten, että sivut ovat navigointipalkista löytyviä, staattisempia kokonaisuuksia ja artikkelit taas ovat esimerkiksi blogipäivityksiä, uutisia tai mitä tahansa julkaistavaa sisältöä, jota voidaan myös kommentoida.
Jokaisella sivulla on 1 alue, johon sisältöä aletaan muokata. Gutenberg-sivueditorissa ei voida esikatsella sivua, vaan se on tehtävä toisessa selainikkunassa.
- Gutenbergillä sivu koostetaan lohkoista (block). Lohkot ovat asemointi- tai sisältö-elemettejä.
- Sivun otsikosta tulee sivun osoite, joka lisätään navi-valikkoon.
- Asemointiin tarkoitettuja elementtejä ovat mm. seuraavan kuvan punaisella rajatut elementit. Muut ovatkin pääosin kuva-, teksti-, muotoilu-, lista tai upotus-elementtejä tuottavia painikkeita, ts. niillä tuotetaan sisältöä sivulle.
- Sivu siis rakennetaan lohkoista, joilla on haluttu sisältö tai niiden sisälle sijoitetaan haluttu sisältö.
- Sarakkeilla (columns) elementtejä voidaan asemoida rinnakkain. Sarakkeiden määrää ja leveyttä voidaan säädellä oikaelle avautuvasta lohkon-asetukset paneelista. Tietysti lohkon täytyy olla tällöin aktiivinen.
- Sarakkeiden toimivuudessa on vielä toivomisen varaa, ja etenkin niiden responsiivisuus ontuu (sitä joutuu vielä säätelemään omilla css-säännöillä).
- Elementtejä voidaan järjestellä uudelleen joko rahaamalla tai ylös/alas painikkeella.
4. Mediakirjasto
Mediakirjasto on se paikka, johon kaikki lataamasi kuvat, videot ja esimerkiksi pdf-tiedostot keräytyvät. Media-tiedostoja voi lisätä ja muokata joko ohjausnäkymän kohdassa Media tai yksinkertaisesti lisäämällä kuvan artikkelin tai sivun kirjoittamisvaiheessa.
Kun sivulle lisätään kuva, sen täytyy olla mediakirjastossa, tai sitten sen voi samalla ladata mediakirjastoon. Mediakirjastossa kuvaa voi hieman muokkailla ts. rajata, pyörittää, skaalata, peilata. Kuvalle kannattaa antaa alt-teksti jo mediakirjastossa.
Kuvat pitää kumminkin muokata ennen kuvakirjastoon tuomista oikeanlaisiksi kuvankäsittelyohjelmassa, vaikkapa Photoshopissa. Kuvat tallentuvat palvelimen uploads-kansioon tuontiajankohdan mukaan.
5. Sivun rakenne
Wordpress sivuilla on vain 1 sisältökenttä, johon sivua lähdetään rakentamaan. Sivun lay-out on teeman mukainen.
Sivulla voi olla valintasi mukaan 1 - 2 sidebaria, joihín voit laittaa widgettien avulla tuotua rajoitettua sisältöä.

6. Pluginit eli lisäosat
Lisäosa, eli plugi on koodinpätkä ja se asennetaan WordPressiin tuomaan jonkin tarpeellisen lisäominaisuuden. Koodi voi siis olla rivin tai parin mittainen tai kokonainan sovellus, joka tuo jonkin lisäominaisuuden tai yhteyden ulkopuolisiin palveluihin. Plugit poistavat käyttäjältä koodaamisen tarpeen.
Seuraavassa listassa lueteltu muutamia yleisimpiä plugeja:
- Lomake - Contact Form 7
- Varmuuskopiointi - UpdraftPlus
- Galleria - Modula
- Evästeilmoitus - Cookie notice
- SEO - Yoast SEO
- Verkkokauppa - WooCommerce
- Sivueditori - Elementor
- Kieliversiot - Polylang
- Kävijäseuranta - Google Analytics
Lisäosat asennetaan ja poistetaan Ohjausnäkymän kohdasta Lisäosat, niiden asetuksia säädetään joko Ohjausnäkymän kohdasta Asetukset tai lisäosan mukana asentuvasta, lisäosan omasta ohjausnäkymän kohdasta.
7. Seo eli hakukoneoptimointi
Yoast SEO Hakukoneoptimointi auttaa sinua saamaan lisää kävijöitäverkkosivustollesi. WordPress on SEO-ystävällinen alusta, mutta voit silti parantaa verkkosivustosi google-sijoitusta.
Hakutulokset perustuvat pisteytykseen
Hakukone pisteyttää hakemistosta löytämänsä sivut algoritmiensa mukaan, ja sivuston sijoitus perustuu sen saamiin “pisteisiin”. Algoritmit muuttuvat jatkuvasti eikä Google paljasta kaikkia hakualgoritmiin vaikuttavia seikkoja.
Hakukone kiinnittää huomiota sivuston sisaltoon, käytettävyyteen, luotettavuuteen ja sijaintitietoihin. Hakukoneoptimointi on jatkuvaa proessi, joka ei lopu, kun sivusto on kerran “optimoitu”.
10-Käskyä hakukone optimointiin
1. Sisältö
On hakukoneoptimoinnissa kaiken A ja O. Jos sivuston aihe ei kiinnosta ketään, ei siellä silloin ole kävijöitäkään. Tarjoa laadukasta, informatiivista ja ainutlaatuista sisältöä. Sisältöjen tulisi vastata käyttäjien kysymyksiin ja tarpeisiin.
2. Avainsanat (hakusanat).
Tutki relevantteja avainsanoja, jotka liittyvät sivustosi sisältöön. Käytä avainsanoja luontevasti otsikoissa, sisällössä, meta-kuvauksessa ja URL-rakenteessa.
Mieti, millä avainsanoilla käyttäjät, joiden haluat vierailevan sivustollasi, hakevat . Ota avainsanoissa huomioon maantieteellinen sijainti.
3. Otsikot ja meta-kuvauksetuvaukset
Optimoi jokaisen sivun otsikko (H1) ja käytä muita otsikkotasoja järkevästi.
Kirjoita houkuttelevat ja kuvaavat meta-kuvaukset, jotka houkuttelevat käyttäjiä napsauttamaan hakutulosta.
4. Extrasisaltö.
Jaa ilmaiseksi muille tarpeellista sisältöä. Tällä saat lisää kävijöitä, joka taas antaa lisää pisteitä Googlelta.
5. SSL.
Tarkista, että sivustosi sisältää mm. SSL-sertifikaatin, josta kertoo https-alkuinen osoite tai riippulukkokuvake osoiterivillä.
6. Selkeä URL-osoite
Pidä URL-osoitteet lyhyinä, kuvaavina ja helppolukuisina.
Sisällytä tärkeimmät avainsanat URL-rakenteeseen.
7. Latausnopeus.
Latautuuko sivustosi nopeasti ja onko sen käytettävyys kunnossa? Sivustoa voivat hidastaa esimerkiksi suuret kuvakoot.
8. Responsiivisuus
Varmista, että sivustosi on responsiivinen ja toimii hyvin eri laitteilla (mobiiliystävällinen).
Hakukoneet suosivat mobiilioptimoituja sivustoja.
9. Backlinkit
Hanki laadukkaita ja relevantteja takaisinlinkkejä (backlinkkejä) sivustollesi. Ne voivat parantaa hakukonenäkyvyyttä.
10. Sosiaalinen Media
Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja jaa sivustosi sisältöä. Sosiaaliset signaalit voivat vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen.
Sivuston optimointi Yoast-plugilla
Yoast SEO on yksi suosituimmista WordPress-plugeista hakukone optimointiin. Sen avulla voit parantaa sivujesi hakukonenäkyvyytta mm. lisäämällä sivukohtaisia sivunkuvaus ja avainsanatietoja sekä parantamaan sivun sisällöllistä hakukone ystävällisyyttä.
Toimenpiteet käytännössä
1. Asennus ja Aktivointi:
Asenna Yoast SEO -plugin WordPressin hallintapaneelista kohdasta "Lisäosat" -> "Lisää uusi".
Aktivoi plugin asennuksen jälkeen.
2. Perusasetukset:
Siirry Yoast SEO -asetuksiin WordPressin hallintapaneelista.
Täytä sivustosi perustiedot, kuten yrityksen nimi ja logo.
3. Metatietojen optimointi:
Jokaiselle sivulle voit optimoida otsikon, meta-kuvauksen ja URL-rakenteen .
Käytä fiksusti avainsanoja, mutta vältä liiallista avainsanojen täyttöä.
a. SEO title: otsikko, joka näkyy hakukoneille ja selaimelle. SEO-titleen tulisi valita sisältöä mahdollisimman hyvin ja tiiviisti kuvaava otsikko. Google-hakutuloksen lisäksi tämä otsikko näkyy siis myös selaimen tai välilehden osoiterivillä
b. Slug: Sivun polkutunnus. Tämä on siis sivun osoite, se millä sivu tulee linkkiin näkyviin. Tähän kannattaa valita mahdollisimman tiivis ja sivua kuvaava sana, sanapari tai lause.
c. Meta description: Lyhyt kuvaus, joka kertoo ainoastaan hakukoneelle mistä artikkelissa on kysymys. Tähän kohtaan mahtuu vain 150-160 merkkiä, loput leikkaantuu ulkopuolelle, siksi kannattaa jälleen pitää pituus vihreän indikaattorin sisällä. Tässäkin kuvauksessa olisi hyvä esiintyä halutut hakusanat, kuitenkin luettavassa muodossa lauserakenteen sisällä.
4. Päivitä ja Seuraa:
Päivitä Yoast SEO -plugin säännöllisesti uusimpaan versioon.
Seuraa plugin antamia ilmoituksia ja parannusehdotuksia.
8. Muut toiminnot
Verkkosivujen rakentainen WordPress- valmisteemalle?
Visuaalisesti valmisteemat ovat usein näyttäviä. Kun teemoihin tutustuu ja niillä sivustoja yrittää rakentaa, huomaa että joutuu tekemään kompromisseja suunniteltujen sisältöjen ja rakenteen kohdalla, sekä teknisiä haasteita voi alkaa kasaantua. Valmisteemassa joudut sopeuttamaan sisältösi teeman rakenteeseen ja ulkoasuun.
Kun taidot ovat riittävät, voit laatia itse oman teeman. Aloitusteeman voi rakentaa alusta asti itse, tai oman teeman voi kustomoida olemassa olevan aloitusteeman pohjalta. Teeman teon voi aloittaa esim. underscores.me sivuston aloitus teemallla. Kussakin tilanteessa järkevin lähestymistapa riippuu valituista vaatimuksista sekä kehittäjän taitotasosta.

Sivustonkävijä analytiikka
Google Analytics kävijäseurantaan on tarjolla useita maksullisia sekä ilmaisia lisäosia, joilla lsätään seurantakoodi sivustolle. Tietyt plugarit tarjoavat parempia ominaisuuksia ja näyttävät kävijäseurannan tiedot suoraan WP hallintapaneelissa. Jos seuraa kävijä dataa Google Analyticsin omassa kävijäseurantaohjelmassa, riittää pelkän seurantakoodin lisääminen WordPressiin.
Verkkokauppa WooCommerce-lisäosalla
WooCommerce-lisäosa on yleisin vaihtoehto verkkokaupan toteuttamiseen WordPress-alustalle. Siihen löytyy runsaasti verkkokaupan toiminnallisuuksia laajentavia lisämoduuleja, sekä tuki kaikille yleisille maksu- ja toimitustavoille. WooCommerce on monipuolinen ja skaalautuva verkkokaupparatkaisu.
Varmuuskopiointi
UpdraftPlus – Backup/Restore Tällä voit tehdä varmuuskopiot kaikesta sivustosi sisällöstä, myös teemoista ja lisäosista.
Päivitykset