Harjoitus 3
Draamaharjoitus-Koulusta erottaminen - 3 kohtausta
Roolit
- A = kirjeen saanut, erottamisen kohde
- B = puolustava, ymmärtäväinen
- C = kriittinen, syyttävä
- opettaja

Kohtaus 1 – Ulkona opettajan kanssa, ext.
- Aloituskuva: Laaja kuva pihasta – opettaja ja opiskelijat samassa kuvassa (3–4 sekuntia).
- Opettaja ojentaa kirjeen: Puolilähikuva opettajasta ja A:sta samassa kuvassa.
- A lukee kirjeen ääneen: Leikkaus erikoislähikuvaan A:n kasvoista (järkytys).
- Reaktiot: Leikkaus lyhyisiin lähikuviin B:stä ja C:stä (katseet, kuiskaukset).
- Lopetuskuva: Hieman kauempaa, koko ryhmä näkyy. Tunnelma vakava.
Dialogi:
Opettaja (vakava): “Tässä on kirje koulun johdolta. Se koskee sinua.”
Opiskelija A (avaa kirjeen, lukee ääneen): “Erottaminen kuukaudeksi… syy: kännykän käyttö tunnilla?!”
Opettaja (tiukasti): “Säännöt on samat kaikille. Tämä ei oo ensimmäinen kerta.”
Opiskelija A (järkyttyneenä): “Mutta se oli vain yksi kerta! Tämä ei ole oikeudenmukaista.”
Kohtaus 2 – Käytävällä, opiskelijat keskenään, int.
- Aloituskuva: Kamera seuraa kolmen opiskelijan kävelyä käytävällä
- Dialogin aikana:
- Kuvataan A, B ja C vuorotellen puolilähikuvissa (vyötäröstä ylöspäin), jotta tunteet näkyvät.
- Kun A kiivastuu → lähikuva hänen kasvoistaan.
- Kun C sanoo kylmästi “turha vaivautua” → lähikuva C:stä, pieni tauko.
- Reaktiokuvat: Leikkaa välillä kuulijan kasvoihin (esim. kun A puhuu, näytetään B:n huolestunut ilme).
- Lopetuskuva: Kamera seuraa A:ta takaapäin, kun hän poistuu käytävää pitkin. B ja C jäävät taustalle eri puolille käytävää.
Dialogi:
Opiskelija B (huolissaan): “Anna mä luen sen kirjeen.”
Opiskelija A (ojentaa): “Lue. Ne haluaa tehdä musta varoittavan esimerkin.”
Opiskelija B (pudistaa päätään): “Tämä on ihan kohtuutonta. Kaikkihan me selataan kännykkää joskus.”
Opiskelija C (kylmästi): “No…sinä teet sitä koko ajan. Ei oo yllätys.”
Opiskelija A (kiivastuu): “Se ei silti tarkoita, että mut pitäisi erottaa! Kuukaudeksi!”
Opiskelija B (puolustavasti): “Tämä ei ole oikein. Mä voisin mennä juttelemaan reksin kanssa sun puolesta.”
Opiskelija C (olankohautuksella): “Turha vaivautua. Päätös siellä on jo tehty.”
Kohtaus 3 – Tyhjä luokkahuone, int.
- Aloituskuva: Laaja, hiljainen kuva tyhjästä luokasta. A yksin pöydän ääressä, kamera hitaasti lähestyy (dolly in).
- Kun A puhuu itsekseen: Lähikuva hänen kasvoistaan. Paperi näkyy kädessä.
- Kun B astuu sisään: Kaksikuva (A istuu, B seisoo ovella).
- Dialogi A ja B välillä: Vuorottelevat puolilähikuvat, jännite kasvaa.
- Kun C kurkistaa ovesta: Leikkaus C:n lähikuvaan oviaukossa (varjoisa, tuomitseva vaikutelma).
- Lopetuskuva: Lähikuva A:n kasvoista → epätoivo ja viha sekoittuvat. Kamera viipyy hetken ennen mustaan leikkausta.
Dialogi:
Opiskelija A (itsekseen, ääni väristen): “Mä en oo mikään riminaali… se oli vaan kännykkä.”
(Ovi aukeaa, B astuu sisään.)
Opiskelija B: “Hei. Sä et saa jäädä tän kanssa yksin. Mä tiedän, että tässä on muutakin takana.”
Opiskelija A (hämmästyneenä): “Mitä sä tarkoitat?”
Opiskelija B (epäröiden): “Kuulin rehtorin sanovan, että koulu haluaa koventaa kuria avilaisille… ja käyttää sinua esimerkkinä.”
(Hiljaisuus. A katsoo B:tä epäuskoisena, samalla ovi raottuu ja C kurkistaa sisään.)
Opiskelija C: “Te ette voi muuttaa tätä. Kannattaa hyväksyä totuus ja elää sen kanssa”
(Kamera lähikuvaan A:n kasvoista – epätoivo, viha ja toivo sekoittuvat)
Kuvaus
Kuvataan 1. kohtaus yhdessä, Jouni toimii ohjaajana. 2. ja 3. kohtaus kuvaatte ryhmä yhdessä ilman opettajaa.
Kamerat: 2 kameraa . Ykkönen kuvaa a-rollia, kakkonen reaktiokuvat ja b-roll
Ääni: haulikko mikrofoni, puomi, H6-tallennin.
Tarvittava määrä valoja
Setissä tarvitaan:
- Ohjaaja
- Klaffi/kuvaussihteeri
- 2 kuvaajaa
- Äänittäjä
- Puomittaja
- Valaisijat sisäkuvissa
- Näyttelijät: ope + 3opiskelijaa
Editointi
- Käyttäkää tilanteisiin sopivaa taustamusaa tai tehosteääniä sekä ambienssi-ääniä
- Kun editointi valmis, niin renderöikää se FullHd-kokoon ja ladatkaa jokaisen omalle Youtube kanavalle ja linkki Jounille