After Effects - Edistyneet toiminnot

Timelinen toiminnot

Timelinen toiminnoista ehkä eniten tarvitaan tasojen transfer-ominaisuuksien säätöä ja niiden keyframeja. Aikajanaan on kumminkin kätketty runsaasti erilaisia toimintoja, valintoja ja painikkeita millä niitä käytetään.

timeline

Pick Whip eli ominaisuuksein periytyminen

Tasojen välinen pickwhip

Kopioi toiselta tasolta liikeominaisuudet, mutta ei läpinäkyvyyttä

Ominaisuuksien pickwhip

Kopioi (perii) toisen ominaisuuden arvot itselleen

Expressiot

Pick Whipillä perittyä ominaisuutta voidaan ohjelmoida antamalla sille jokin matemaattinen toiminto

Muita tärkeitä:

1. Working area

3D-avaruus -sekä  X,Y ja Z-akselit

Miksi?

3D mahdollistaa tason sisällön liikuttelun syvyyssuunnassa sekä kiertäminen x-, y- tai z-akselin suuntaisesti sekä valojen asettaminenja kameroiden käytön esityksen koostamisessa.

Miten?

Jos haluat muuntaa tason 2D-tasosta 3D-tasoksi, valitse 3D-ruutun valituksi aikajanalla. Heleppoa!

3d

Nyt saat käyttöön x- ja y- akselin lisäksi Z-akselin, joka on syvyyssuunnan akseli.Tämän uuden akselin mukana tulee uusia muunnosominaisuuksia kuten Transform-kohtaan  kuten paikan muutto syvyyssyynnassa ja yksittäiset akselien kierto-ominaisuudet. ominaisuudet

 Seuraavassa animaatiossa lentokone lentää vuorien väliin ja sen suuntaa muutellaan kiertoakseleilla

Koordinaatit

X- ja Y-koordinaattien nollakohta eli origo on näytöillä aina oikeassa yläkulmassa. X-arvo kasvaa kun mennään ruudulla vasemmalle ja y-arvo kun mennään alaspäin.

Näkymät

 Kun otat 3D:n käyttöön, niin silloin tarvitset ajoittain useampaa näkymää. Näkymät voit ottaa käyttöön Compositio-ikkunan alareunasta, ja niiden avulla saat esille näkymän vaikkapa ylhäältäpäin.

 

Valojen asettaminen

Valaistus auttaa luomaan tunnelman ja tunteen tarinasta tai merkityksestä yleisölle. Se voi myös auttaa parantamaan kohtauksen visuaalista laatua ja on eräs hyvän elokuvan avaintekijöistä.

Valot lisätään tekemällä uusi Lights-layeri (vaikkapa Layers/New). Valoja on seuraavanlaisia:

- Spottivalo

- Ambienttivalo (yleisvalaistus)

- Parallel-valo

-point- eli pistevalo

-Valoja säädetään ja keyfreimataan kuten mitä tahansa elementtejä aikajanan alkuosasta.

Kamerat

After Effectsin kamerat toimivat melko samalla tavalla kuin kamerat tosielämässä. Käsitteet, kuten polttoväli ja aukon koko toimivat kuten oikeaasa kamerassa. Kameralla voi tehdä kamera-ajoja, tarkennuksia, tarkennusajoja...

Kameran luominen After Effectsissä

Uuden kameran luominen After Effectsissä on helppoa. Tee se kohdasta Taso> Luo uusi kamera.
Uusi kamerasi tulee aikajanalle.

Ensimmäinen asetus, jonka näet vasemmassa yläkulmassa, on pieni laatikko, jossa lukee One Node tai Two Node. Node on kameran sijainti ja kameran huomiopiste.

Tasojen yhdistäminen

Tasot voit yhdistää yhdeksi klipiksi valitsemalla ne ja sitten Layer/Pre-compoce

Tällöin tasoita yhdistetty klippi menee Project-kansiion ja sitä voit käyttää kuten tavallisa klippejä