After Effects - Edistyneet toiminnot
Timelinen toiminnot
Timelinen toiminnoista ehkä eniten tarvitaan tasojen transform-ominaisuuksien säätöä ja niiden keyframeja. Aikajanaan on kumminkin kätketty runsaasti erilaisia toimintoja, valintoja ja painikkeita millä niitä käytetään.

Pick Whip eli ominaisuuksein periytyminen
Tasojen välinen pickwhip
Kopioi toiselta tasolta liikeominaisuudet, mutta ei läpinäkyvyyttä
Ominaisuuksien pickwhip
Kopioi (perii) toisen ominaisuuden arvot itselleen
Expressiot
Pick Whipillä perittyä ominaisuutta voidaan ohjelmoida antamalla sille jokin matemaattinen toiminto
Muita tärkeitä:
1. Working area
3D-avaruus -sekä X,Y ja Z-akselit
Miksi?
3D mahdollistaa tason sisällön liikuttelun syvyyssuunnassa sekä kiertäminen x-, y- tai z-akselin suuntaisesti sekä valojen asettaminen ja kameroiden käytön esityksen koostamisessa.

Miten?
Jos haluat muuntaa tason 2D-tasosta 3D-tasoksi, valitse 3D-ruutun valituksi aikajanalla. Heleppoa!

Nyt saat käyttöön x- ja y- akselin lisäksi Z-akselin, joka on syvyyssuunnan akseli.Tämän uuden akselin mukana tulee uusia
muunnosominaisuuksia kuten Transform-kohtaan kuten paikan muutto syvyyssuunnassa ja yksittäiset akselien kierto-ominaisuudet.
Seuraavassa animaatiossa lentokone lentää vuorien väliin ja sen suuntaa muutellaan kiertoakseleilla
Koordinaatit
X- ja Y-koordinaattien nollakohta eli origo on näytöillä aina oikeassa yläkulmassa. X-arvo kasvaa kun mennään ruudulla vasemmalle ja y-arvo kun mennään alaspäin.
Näkymät
Kun otat 3D:n käyttöön, niin silloin tarvitset ajoittain useampaa näkymää. Näkymät voit ottaa käyttöön Compositio-ikkunan alareunasta, ja niiden avulla saat esille näkymän vaikkapa ylhäältäpäin.

Valojen asettaminen
Valaistus auttaa luomaan tunnelman ja tunteen tarinasta tai merkityksestä yleisölle. Se voi myös auttaa parantamaan kohtauksen visuaalista laatua ja on eräs hyvän elokuvan avaintekijöistä.
Valot lisätään tekemällä uusi Lights-layeri (vaikkapa Layers/New). Valoja on seuraavanlaisia:
- Spottivalo
- Ambienttivalo (yleisvalaistus)
- Parallel-valo
-point- eli pistevalo
-Valoja säädetään ja keyfreimataan kuten mitä tahansa elementtejä aikajanan alkuosasta.
Kamerat
After Effectsin kamerat toimivat melko samalla tavalla kuin kamerat tosielämässä. Käsitteet, kuten polttoväli ja aukon koko toimivat kuten oikeaasa kamerassa. Kameralla voi tehdä kamera-ajoja, tarkennuksia, tarkennusajoja...
Kameran luominen After Effectsissä
Uuden kameran luominen After Effectsissä on helppoa. Tee se kohdasta Taso> Luo uusi kamera.
Uusi kamerasi tulee aikajanalle.
Ensimmäinen asetus, jonka näet vasemmassa yläkulmassa, on pieni laatikko, jossa lukee One Node tai Two Node. Node on kameran sijainti ja kameran huomiopiste.
Tasojen yhdistäminen
Tasot voit yhdistää yhdeksi klipiksi valitsemalla ne ja sitten Layer/Pre-compoce
Tällöin tasoita yhdistetty klippi menee Project-kansiion ja sitä voit käyttää kuten tavallisa klippejä