back

Photoshop


Photoshop ja 3D

Photoshopin avulla voit avata ja käsitellä kolmiulotteisia tiedostoja, jotka on luotu esimerkiksi seuraavilla ohjelmilla: 3D Studio Max, Alias, Maya tai Google Earth. Photoshop tukee seuraavia 3D-tiedostomuotoja: U3D, 3DS, OBJ, KMZ ja DAE.

3D-tiedostot voivat sisältää yhden tai useampia seuraavista komponenteista:

Verkot (Mesh)
Verkot muodostavat kolmiulotteisen mallin pohjana olevan rakenteen. Verkko havainnollistetaan usein lankamallina tai tuhansista yksittäisistä monikulmioista muodostettuna luurankomaisena rakenteena. 3D-mallissa on aina vähintään yksi verkko ja siinä voi olla yhdistettynä useita verkkoja. Photoshopissa voit näyttää verkot useissa muodostustiloissa ja käsitellä verkkoja toisistaan riippumatta. Vaikka verkon varsinaisia monikulmioita ei voi muokata, niiden suuntaa voi muuttaa ja niitä voi muuntaa skaalaamalla akseleita pitkin. Voit luoda myös omia 3D-verkkoja valmiiksi annettuja muotoja käyttämällä tai olemassa olevia kaksiulotteisia tasoja muuntamalla.
Materiaalit
Verkkoon voi liittyä yksi tai useita materiaaleja, jotka määrittävät verkon tai sen osan ulkoasun. Materiaali puolestaan perustuu alikomponentteihin eli pintakuvioihin, joiden kumulatiivinen vaikutus luo materiaalin ulkoasun. Pintakuvio itsessään on kaksiulotteinen kuvatiedosto, joka luo useita ominaisuuksia, kuten värin, kuvion, kiiltävyyden ja kuoppaisuuden. Photoshopin materiaali voi käyttää yhdeksää pintakuviotyyppiä ulkoasunsa määrittämiseen.
Valot
Valotyyppejä ovat Ääretön, Spotti ja Piste. Voit siirtää olemassa olevia valoja ja säätää niiden väriä ja voimakkuttaa sekä lisätä uusia valoja 3D-näkymään.

 

Photoshopissa avattujen 3D-tiedostojen pintakuviot ja valaistustiedot säilyvät. Voit siirtää tai animoida 3D-malleja, muuttaa muodostustiloja, muokata tai lisätä valoja tai yhdistää useita 3D-malleja yhteen 3D-näkymään.

Pintakuviot näkyvät kohtina 3D-tason alla Tasot-paneelissa. Voit avata ja muokata pintakuvioita erikseen kaksiulotteisina tiedostoina tai muokata pintakuvioita suoraan malliin käyttämällä Photoshopin maalaus- ja säätötyökaluja.

 

Photoshopissa voit luoda kolmiulotteista sisältöä myös tyhjästä käyttämällä lähtökohtana kaksiulotteista tasoa:

Voit lisätä kuvaan useita 3D-tasoja, luoda kolmiulotteiseen sisältöön taustan yhdistämällä kolmiulotteiseen tasoon kaksiulotteisia (2D) tasoja tai muuntaa kolmiulotteisen tason kaksiulotteiseksi tasoksi tai älykkääksi objektiksi.

 

Työkalut

3D-objektityökalujen asetukset (yllä) ja 3D-kameratyökalujen asetukset (alla)

ee

A. Palaa kohteen alkuperäiseen paikkaan B. Käännä C. Kallista D. Vedä E. Liu'uta F. Skaalaa G. Sijaintivalikko H. Tallenna nykyinen sijainti/kameranäkymä I. Poista nykyinen sijainti/kameranäkymä J. Sijainnin/kameranäkymän koordinaatit

K. Palaa kameran oletusnäkymään L. Siirrä ympäri M. Kallista N. Panoroi O. Kuljeta P. Suurennus Q. Näytä-valikko